20 خرداد

خانواده بویایی عطرها چیست؟

خانواده بویایی عطر چیست؟

عطرسازی هم مانند سایر هنرها زبانی مخصوص به خود دارد که با استفاده از آن عناصر به کار گرفته در ساخت عطر از جمله طبیعی، مصنوعی، نت ها و آکوردها طبقه بندی می شوند؛ به این طبقه بندی ها خانواده بویایی می گوییم که بر اساس آن شناخت و دسته بندی عطرها ساده تر می شود.

خاستگاه طبقه بندی عطرها

قدمت عطرسازی به هزاران سال پیش بر می‌گردد و در طول قرن‌ها این صنعت هواره در حال تکامل بوده است. عطرسازی مدرن برای نخستین بار در قرن نوزدهم با استفاده از علم شیمی شکل گرفت. در آن زمان از عناصر متفاوتی برای ساخت عطر استفاده می شد و رایحه های متنوعی شکل می گرفت؛ همین مسئله نیاز به وجود یک طبقه بندی برای تفکیک عطرها را شکل داد. طبقه بندی اولیه در طول سال ها شکلی کامل تر به خود گرفت و آنچه امروزه برای تفکیک عطرها به کار می رود در سال 1984 توسط جامعه عطرسازان فرانسوی ایجاد شده است.

خانواده هفتگانه بویایی عطرها

شرقی

خانواده بویایی شرقی با نام های دیگری از جمله عنبری یا کهربایی نیز شناخته می شوند. این خانواده معمولا بویی گرم و گیرا دارند و شامل نت های شیرین، پودری یا ادویه ای از جمله وانیل، مشک، دارچین، چوب های گرانبها از جمله چوب عود هستند.

آروماتیک

خانواده بویایی آروماتیک معمولا در عطرهای مردانه به کار گرفته می شود و بویی ادویه ای گیاهی دارند. نت های این خانواده شامل زیره، رزماری، مریم گلی، لوندر، نعناع و آویشن هستند.

چیپر

خانواده بویایی چیپر برخلاف سایر خانواده های عطری نام خود را از عنصری در طبیعت نگرفته است. بلکه عرضه عطری در سال 1917 به نام " کوتی چیپر" الهام بخش نام گذاری این خانواده بوده است. این عطر چنان موفق بود که باعث شد دسته بندی جدیدی به خانواده های بویایی اضافه شود تا آکوردهایی شبیه به آن را در خود جای دهد. نت های این خانواده شامل رز، یاس، نعناع هندی، خزه، ترنج و لادن هستند. خانواده چیپر یکی از پیچیده ترین گروه های بویایی را دارد.

مرکباتی

خانواده بویایی مرکباتی قدمت بالایی دارد و عطرهایی زیادی را در خود جای می دهد. عطرهای خانواده مرکباتی بویی خنک، نشاط بخش و ترش دارند که به سادگی قابل تشخیص هستند و شامل نت هایی از جمله لیمو، پرتقال، گریپ فروت، یوزو، نارنگی و ترنج می شوند.

 گلی

خانواده بویایی گلی یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین ها در صنعت عطرسازی به شمار می رود. این خانواده از یک گل یا مجموعه ای از نت های گلی تشکیل می شود. نت های گلی معمولا به عنوان نماد زنانگی در عطرهای زنانه کاربرد بیشتری دارند اما گاهی در عطرهای مردانه نیز استفاده از نت های گلی در کنار نت های آروماتیک بر جذابیت آن ها می افزاید.

چوبی

خانواده بویایی چوبی با روایح گرم، دودی یا صمغی شناخته می شوند. این خانواده شامل چوب های معطر مثل چوب سدر یا صندل و یا برگ و ریشه مثل نعناع هندی و خس خس می شوند. نت های چوبی در بسیاری از عطرها به کار گرفته شده اند. درگذشته نت های چوبی بیشتر در عطرهای مردانه کاربرد داشت اما در سال های اخیر از ترکیب نت های چوبی با نت های گلی یا میوه ای عطرهای زنانه متعددی ساخته شده اند.

فوژه

نام خانواده بویایی فوژه نیز مانند چیپر از یک عطر گرفته شده است. عطری به نام "فوژه رویال" که در سال 1882 تولید شده است. خانواده بویایی فوژه در عطرهای مردانه کاربرد بیشتری دارد و از آن بوی تمیزی، صابون یا خمیر ریش را استشمام خواهید کرد. نت های فوژه شامل لوندر(نت آغازی)، گل شمعدانی( نت میانی)، خزه، دانه تنکا و بادام(نت پایانی) هستند.

 

نظرات کاربران
افزودن نظر

شما هم می توانید در مورد این بلاگ نظر بدهید